14. september 2023. Matúš Draganovský – okrem toho, že je skúsený spíker, školiteľ a majiteľ SUVKO Coaching, je aj fanúšik vzdelávania. Na úvod 15. biznis raňajok nás šokol údajom, že len 3,8 % Slovákov sa celoživotne vzdeláva. Teda dobrovoľne a vedome rozvíjajú svoje zručnosti.
Kariéra a pohľad na ňu sa v dnešnom svete mení a súvisí to aj s procesom učenia sa. Rok 2025 – mílnik podľa Svetového ekonomického fóra. Na základe štúdie uvádza, že v tomto roku bude musieť polovica zamestnancov zmeniť alebo doplniť svoje zručnosti. Tento rok nás preverí. Preto nás zaujalo, že okrem IQ, EQ, sa teraz pridáva tretie: AQ – adaptability quocient:
Kvocient adaptability (AQ) je schopnosť určiť, čo je dôležité, zabudnúť na zastarané znalosti, prekonávať výzvy a prispôsobovať sa zmenám v reálnom čase.
Môžeme sa inšpirovať od korporátov. Korporát to odmakal za nás. Už tam bol!
- Inovácie, výskum a vývoj – vytvárať prototypy, ochota robiť chyby, experiment môže zlyhať. Ťažkopádne mítingy by sa mali zmeniť na kreatívne workshopy.
- Vsuvka k bodu dva: Svetové ekonomické fórum uvádza, že v roku 2025 bude polovica zamestnancov musieť zmeniť alebo doplniť svoje zručnosti. Tento rok nás preverí.
- Rozvoj a vzdelávanie ako súčasť DNA – korporácie majú na to rozpočty – ako sme na tom my? Naplánujme si vlastný rozvojový plán.
- Diverzifikácia portfólia a trendy – Skúsme porozmýšľať, ako vieme svoje portfólio diverzifikovať. Nemusíme byť multitalentovaní. Komu ešte dokážeme pomôcť? Čo nadväzuje na našu službu? Ovládame jazyky? Čo tak iné trhy? Pozrime sa na svoj produkt z perspektívy niekoho iného.
- „Otázka nie je, či nás AI nahradí. Otázka je, či nás nahradia ľudia, ktorí s AI vedia pracovať.“ Matúš Draganovský
- Značka a rôznorodosť – Čo by regionálne noviny napísali o našej firme? Ako znie headline našej firmy? Headline je niečo, čo nás charakterizuje a odlišuje od ostatných.
- MODEL: prevádzkový a kompetenčný – Majte systém. Mali by sme si úlohy zapisovať digitálnym nástrojom a mať systém kontroly, keďže prichádzajú reklamácie.
Malí a strední podnikatelia – my sme tá firma. Naše hodnoty sú hodnoty firmy. Skúsme porozmýšľať, aké hodnoty by mala mať naša firma, akú kultúru, aké schopnosti mám ja?
Môžeme sa inšpirovať od korporátov, ktoré analyzujú úspechy a prispôsobujú osvedčené postupy svojim potrebám. Peter Drucker, ekonóm, hovorí: „Jediná zručnosť, ktorá bude dôležitá v 21. storočí, je schopnosť učiť sa nové zručnosti. Všetko ostatné sa stane časom zastarané.“